5. Overhand shuffle tekniikat

“Kun tulet kriittiseen hetkeen tempussa, jolloin sinun täytyy tehdä salainen liike, tällä hetkellä kaikki huomio pitäisi olla jossain muualla. Jos jännityt ja tunnet syyllisyyttä, yleisö aistii sen! He eivät ehkä tiedä mitä teit, mutta he tietävät että teit jotain ja olet pilannut koko tempun. Sinun pitäisi pyrkiä unohtamaan että teet salaisia asioita ja niiden pitäisi mukautua liikkeisiisi ja esitykseesi ja olla täysin huomaamattomia.”

Dai Vernon

Overhand sekoitus tai amerikkalainen sekoitus kuten se myös joissain lähteissä nimetään on korttitaikuuden kulmakiviä. Sitä pidetään perustekniikkana ja useissa tapauksissa se on ensimmäisiä asioita jonka taikurit opettelevat pelikorteilla, mutta varsin usein he lopettavat sen käyttämisen varsin pian oppiessaan niin sanottuja edistyneempiä korttitekniikoita. Minusta tämä on aavistuksen surullista sillä tavallisen ihmisen ja myös taikurin näkökulmasta overhand sekoitus on usein parempi kun nämä niin sanotut edistyneemmät tekniikat. Overhand sekoitus on helppo tehdä, se on rento ja luonnostaan hieman sotkuinen joka edesauttaa mielikuvaa, että taikurilla ei ole mitään kontrollia sekoituksen aikana. Overhand sekoitusta on myös käytännössä mahdotonta seurata vaikka tunnistaisitkin sen ja tiedät miten se tehdään jos pystyt pitämään sekoituksen rytmin tasaisena. Käytän itse overhand sekoitusta ja sen eri mahdollisuuksia lähes joka kerta kortteja käsitellessäni.

  • Aikakoodit
    00:05 Normaali sekoitus
    02:10 Yksittäisien korttien sekoittaminen
    02:55 Yhden kortin kontrollointi
    03:49 Kortin pitäminen pohjalla (Milk Shuffle)
    05:44 Jog Shuffle
    11:13 Useamman kortin kontrollointi
    12:45 Delayed jog control

Lisää videosta

Overhand sekoitus on perustekniikka. Sen alkuperä ei ole tiedossa, mutta se on luultavasti useampia satoja vuosia vanha kuten myös erilaiset in-jog tekniikat. Pääasia overhand sekoituksia tehdessä on pitää rytmi yhtenäisenä. Verkosta löytyy helposti ilmaisia metronomeja, joita voit käyttää alussa harjoitellaksesi pysyäksesi tasaisessa rytmissä. Aloita hitaasti! On tärkeämpää oppia tekemään tekniikat oikein ja sujuvasti kuin nopeasti. Ihan liian usein taikurit olettavat että jos teen liikkeen tarpeeksi nopeasti, se on näkymätön, mutta valitettavasti käsi ei ikinä tule olemaan silmää nopeampi ja nopeus saa aikaan vain sen, että nopea yllättävä liike kiinnittää katsojien huomion ja saa heidät epäilemään että teit jotain salaista. Tästä johtuen usein on paljon tehokkaampaa liikkua rauhallisesti, ilman äkkinäisiä liikkeitä, sillä tämä ei herätä epäilyksiä katsojissa.

Overhand sekoituksia harjoitellessa metronomilla on hyödyllistä kehittää itselleen erilaisia harjoitusrutiineja. Itsepuolustuslajeissa tällaisista ennalta suunnitelluista harjoitteista käytetään nimitystä ”kata”. Harjoitusrutiini voisi olla vaikkapa mielikuvituksellisen kortin kontrolloiminen pakan päälle jog sekoituksella. Kortin sekoittaminen toisella sekoituksella pakan pohjalle ja kurkkaaminen sieltä (opitaan seuraavalla tunnilla). Pidä kortti pakan pohjalla milk shufflella muutaman sekoituksen ajan ja sitten sekoita kortti takaisin pakan päälle. Lopuksi sekoita kortti sen arvon mukaiseen numeroon, eli jos esimerkiksi kurkkasit seiskan niin sekoita se seitsemänneksi kortiksi pakan päältä sekoittamalla kortin päälle yksittäisiä kortteja ja in-jog kontrollilla tuo kortit sitten takaisin pakan päälle. Voit kehittää vapaasti omia vastaavia sarjoja joita voit harjoitella metronomin kanssa.

”Oppilaat usein tietävät mitä he haluavat mutta he harvoin tietävät mitä he tarvitsevat”

Eugene Burger

Mahatma Control

Mahatma Control tai Mahatma Simple Pass kuten se myös tunnetaan on yksinkertainen tapa kontrolloida valittua korttia salaisesti pakan päälle overhand sekoituksen aikana. Tekniikka ei kuitenkaan nojaa in- tai out-jogeihin kuten aikaisemmat overhand sekoitukset joten tein tekniikasta oman videon.

Historia

Tämä kontrolli julkaistiin ensimmäistä kertaa Mahatma taikurilehdessä 1901. Lehdessä oli artikkeli ”Kolme uutta volttia” Hal Mertonilta joka oli Walter G. Peterkinin taiteilija nimi. Jatkumo tekniikalle jossa kortteja sekoitetaan toistuvasta kuvapuolet ylöspäin, pitäen valittu kortti pakan päällä ”milk shufflella” on ilmeisesti David Devantin keksintö ja hän julkaisi sen kirjassaan ”Secrets of My Magic” 1936 (s.29).

”Ole varovainen antaessasi neuvoja. Viisaat eivät neuvoja tarvitse ja tyhmät eivät niitä kuuntele”

Leo Buscaglia

HARJOITTELUSTA LISÄÄ

Hieman lisää asiaa harjoittelusta. On syytä muistaa että kun harjoittelemme, toistamme samaa liikettä useita kertoja. Tällöin on luonnollista että liike alkaa harjoittelusession loppupuolella sujumaan paremmin kuin alussa. Mutta esiintymistilanteessa joudumme usein tekemään liikkeen niin sanotusti kylmiltään, vain kerran ja sen täytyy onnistua. Yksi tapa valmistautua tähän on niin sanottu ”kylmäharjoittelu”. Kuulin termin ensimmäisen kerran taikuuden maailmanmestari Johnny Ace Palmerilta (FISM voittaja 1988). Palmer kertoi että hänellä on eri temppuihin tarvitsemiaan välineitä ympäri asuntoa, esimerkiksi olohuoneen pöydällä, eteisen pöydällä, yöpöydällä jne. Aina kun hän kulkee esineen ohi muun päivärutiinin ohessa, hän nostaa sen ylös ja tekee välittömästi sillä salaisen liikkeen vain kerran. Ei lämmittelyä, ei harjoittelua, vain ja ainoastaan kerran ikään kuin esiintymistilanteessa ja sen jälkeen hän laskee esineen alas ja jatkaa muita rutiinejaan. Tämä totuttaa hänet tekemään salaisia tekniikoita niin sanotusti kylmiltään.

Toinen varsin mielenkiintoinen tapa harjoitella tiettyjä tekniikoita, on käyttää niitä tempuissa, joissa niitä ei tarvitse ja joissa huomio ei ole esimerkiksi korteissa. Sanotaan esimerkiksi että olet esittämässä Piano korttitemppua joka siis voidaan tehdä lainatulla ja sekoitetulla pakalla. Ennen tempun alkua esitellessäsi tempun teemaa katsojille, tee jog-sekoitus tai pari. Jos sekoitus menee pilalle niin se ei vaikuta mitenkään lopputulokseen, mutta sait juuri pari harjoitusta tehdä tekniikkaa yleisön edessä.

Edistyneempää harjoittelua on kokeilla harjoitella liikkeitä ja temppuja eri nopeuksilla. Jason England kertoi syksyllä 2021 järjestetyssä seminaarissa, että taikurit ehkä suhtautuvat harjoitteluun väärin. En ole itse kokeillut Englandin teoriaa, mutta se kuulosti niin mielenkiintoiselta että jaan sen myös teille. Jos jonglööri esiintyy sirkuksessa heittäen viittä keilaa ja kuutta palloa, niin on hyvin todennäköistä että harjoituksissa sama jonglööri heittää kuutta keilaa ja seitsemää palloa. Ehkä jopa enempää. Tämä sen takia että hän haluaa kehittyä, korottaa ja testata omia rajojaan mutta hän ei halua mokata yleisön edessä. Myös urheilijat laittavat itsensä usein harjoituksissa äärirajoille. Englandin idea oli että mitä jos myös taikurit laittaisivat itsensä äärirajoille harjoitellessaan? Tämä ei koske ehkä aloittelijoita, mutta enemmänkin pidemmälle ehtineitä taikureita. Eli esimerkiksi kokeile tehdä hyvin osaamasi temppu alusta loppuun niin nopeasti kun pystyt. Tai niin hitaasti kun mahdollista. Jos jaat toiseksipäällimmäistä korttia sujuvasti niin ala harjoituksissa harjoittelemaan vain kolmannen jakamista. Tai pyri jakamaan viisi pakkaa koko ajan jakaen toiseksipäällimmäistä niin nopeasti kun mahdollista. Tarkoitus on siis testailla kehon rajoja, pakottaa keho tekemään jotain mihin se ei ole tottunut ja sitäkautta saada osaamasi tekniikat tuntumaan entistäkin helpommilta.

“Tunnollinen harjoittelu ja valmistautuminen kannattaa. Et voi ikinä olla liian valmistautunut. Sinun täytyy ajatella jokaista pientä yksityiskohtaa”

Dai Vernon

VALITUN KORTIN ESIIN TUOMINEN

Olette oppineet tapoja kontrolloida valittua korttia salaisesti pakan päälle tai pohjalle. Tällä videolla tutustutaan muutamaan näppärään tapaan tuoda valittu kortti esiin näistä sijainneista.

  • Aikakoodit myös YouTuben kuvauksessa
    00:05 Esittely
    00:20 Rising Card – Nouseva kortti
    01:54 Bottom card revelation – Pohjimmaisen kortin esiin tuominen
    04:10 Braue Reversal
    05:44 Ravelli Pop Out
    07:15 Sandwich

Historia

Rising Card on taikuuden klassikko ja siihen löytyy jälleen kymmeniä, ellei jopa satoja, tapoja tehdä se. Tämä versio on suhteellisen alkeellinen mutta varsin tehokas oikeissa olosuhteissa. Kulmien kanssa pitää olla suhteellisen tarkkana. Temppu on julkaistu ensimmäistä kertaa ”The Sphinx” lehden lokakuun numerossa 1947 (s.149) ja myöhemmin Jean Hugardin ja Fredrick Brauen ”Royal Road to Card Magic” kirjassa 1948 (s.29).

Korttien tuominen esiin pakan pohjalta on yleinen perustekniikka ja sen keksijää ei ole varmassa tiedossa. Eri variaatioita on lukuisia ja tekniikkaa voi käyttää lukuisien eri nostosarjojen lopetuksena.

Braue Reversal on myös yleinen tekniikka jota ei nykyään käytetä enää kovinkaan usein. Yksi syy tälle lienee se, että tekniikka vaatii yleensä jonkin sortin motivaation; miksi pakkaa ei vain käännetty ympäri? Kuitenkin tekniikka on periaatteessa kulmaongelmaton ja suhteellisen helppo. Tekniikka on julkaistu ensimmäisen kerran Jean Hugardin ja Fredrick Brauen ”Royal Road to Card Magic” 1948 (s.177).

Ravellin eli Ronald Wohlin Pop-Outin inspiraationa on hyvin todennäköisesti toiminut toisen sveitsiläisen, taikuuden maailmanmestarin, Piet Fortonin Pop-Out liike joka on hyvin yleinen korttitaikuudessa. Fortonin liike kuitenkin perustuu joko painovoiman tai liike-energian hyödyntämiseen pohjimmaisen kortin esiin tuomiseksi. Wohlin versio taas nojaa täysin sormien oikeaan asennointiin ja toimii tästä johtuen aina. Wohlin nimissä Pop-Out on virallisesti julkaistu vasta Roberto Giobbin ”Card College vol.4” (s.1024), mutta tekniikka on Ravellin itsensä mukaan kehitetty jo 1960-luvulla kun Piet Fortonin liike alkoi tulla tunnetuksi hänen kilpailumenestyksensä vuoksi.

Viimeiseksi myös Sandwich efekti on taikuuden klassikko ja siitä on niin helppo keksiä variaatioita, että lähes jokaisella taikurilla löytyy niitä kymmenittäin. Vanhin maininta Sandwich tyylisestä efektistä taikurikirjallisuudesta löytyy Richard Neven ”The merry companion: or, delights for the ingenious” kirjasta 1716, (s.121). Kirjassa olevassa tempussa taikuri lyö kaksi korttia yhteen ja kolmas kortti ilmestyy korttien väliin, mutta se ei ole valittu kortti. Modernia versiota vastaava versio löytyy ”The Magic Wand” lehden 1917 tammikuun numerosta ja sen on lehteen lähettänyt Louis F.Christianer. Christianer tosin kirjoittaa että temppu on jo tuohon aikaan ollut tunnettu ja siitä liikkui useita variaatioita.

Perinteinen tapa ladata valittu kortti kahden kortin väliin pakan päältä on julkaistu videon muodossa ensimmäisen kerran Ed Marlon toimesta ”The New Tops” lehdessä toukokuussa 1968. Variaatiot joissa ”etsivä kortit” pidetään kuvapuoli alaspäin tai toinen pudotetaan vahingossa pöydälle ovat Aaron Fisherin luennolta. Ja Larry Jenningsin sandwich lataus on julkaistu Mike Maxwellin kirjoittamassa ”Classic Magic of Larry Jennings” 1986 (s.165).

Lisää videosta

Periaatteessa kortin valitseminen ja esiin tuominen videon tekniikoita käyttäen on taikuuden osalta suhteellisen huteraa. Tämän takia näiden kortin esiin tuomisten ympärille pitäsi koettaa keksiä jokin esitys joka antaa niiden käyttämiselle jonkin syyn. Tosin on olemassa tilanteita, joissa haluatte tehdä vain yhden tempun mahdollisimman nopeasti ja periaatteessa kaikki näistä tempuista soveltuvat tuohon. Taikatemppu ei aina vaadi ympärilleen isoa esitystä, joskus nopealle ja suoraviivaiselle kortin esiintuomiselle on aika ja paikka.

Pienellä ajatuksella voitte myös yhdistellä tekniikoita ja tuoda esiin useampia kortteja. Esimerkiksi yhden kortin sijaan valitaankin kaksi, kolme tai jopa neljä korttia. Kontrolloitte kaikki kortit pakan päälle jog sekoituksilla ja sen jälkeen tuotte kaikki kortit esiin eri tavoilla. Tällainen efekti on tavallisille katsojille uskomattoman vahva ja luo mielikuvan että voitte tehdä pelikorteilla lähes mitä vain. Etenkin Englannissa tämäntyyppinen efekti on yksi suosituimmista ammattitaikureiden käyttämistä efekteistä. Yksinkertainen esitys tällaiselle efektille voisi alkaa vaikkapa kertomalla, että tavallisesti taikurit löytävät vain yhden valitun kortin… Mutta koetat pistää paremmaksi ja teet sen x-määrällä kortteja.

Lisää tapoja löytää valittu kortti pakasta löytyy lähes jokaisesta taikurikirjasta. Myös suomalaisissa taikurikirjoissa on lukuisia tapoja tuoda valittu kortti esiin ja kirjoja löytyy hyvin lähes jokaisesta kirjastosta. Tosin, jos haluatte hukkua tapoihin tuoda valittu kortti esiin maailmanmestari Daryl julkaisi 2000-luvun alkupuolella viiden videon sarjan, jossa hän opettaa 140 tapaa tuoda valittu kortti esiin pakasta! Videosarjaa näyttää saavan nykyään myös latausvideona. Tosin pieni varoituksen sana, ette tule ikinä tarvitsemaan 140 tapaa tuoda valittua korttia esiin ja jo yhden videon putkeen katsominen voi alkaa puuduttaa. Mutta silti varteenotettava sarja jos aihepiiri kiinnostaa.