”Yleisön jäsenet ovat harvoin niin tyhmiä kun esiintyjät joskus olettavat”
Theodore Annemann
Faro sekoitus on sekoitus, jossa korttipakka jaetaan täydellisesti keskeltä kahtia ja sen jälkeen kortit sekoitetaan niin että ne menevät koko pakan mitalta täydellisesti joka toiseen. Esimerkiksi jos pakka on jaettu mustiin ja punaisiin kortteihin, niin yhden sekoituksen jälkeen koko pakka on musta-punainen-musta-punainen järjestyksessä.
Alunperin tekniikka kehitettiin faro korttipeliin jossa pelaajien on tarkoitus kerätä korttipareja ja sekoituksen tarkoitus oli siis erottaa nämä parit mahdollisimman tehokkaasti toisistaan. Tekniikka ei ole kovinkaan vaikea ja perustekniikka opittavissa illassa tai parissa. Tekniikan saaminen esittämistasolle vie kuitenkin huomattavasti enemmän aikaa. Tekniikkaa ei myöskään kannata alkaa opettelemaan huonolaatuisilla korteilla. Taikurikirjallisuudesta löytyy valtavasti temppuja jotka hyödyntävät Faro sekoitusta mutta se ei sinänsä ole millään tavalla välttämätön ja tunnen maailmanluokan korttitaikureita jotka eivät tekniikkaa osaa. Mutta samalla faro on tekniikka jolle ei löydy vastinetta joten tästä johtuen se on osa tätä opintokokonaisuutta.
Aikakoodit:
00:05 Johdanto aiheeseen
02:22 Kannattaako Faro-sekoituksen opetteluun käyttää aikaa?
03:09 Korttien valinta Faron opetteluun
06:36 Huonosti leikatun pakan käsittely Faroa varten
09:25 Faro tekniikka
15:55 Out vai In Faro
16:56 Partial Faro
18:27 Ajatuksia Faro sekoituksesta
Lisää Faro sekoituksista
Jos pakka on alkuperäisessä järjestyksessä ja annat pakalle kahdeksan niin sanottua Out-faro sekoitusta pakka palautuu alkuperäiseen järjestykseensä. Jos taas sekoitukset ovat niin sanottuja In sekoituksia, vie tämä 32 sekoitusta, mutta se on täysin liikaa ollakseen millään tasolla hyödyllistä. Mutta kahdeksan sekoituksen sarjalle on vielä käyttöä kuten taikuri Paul Gertner alla esittää.
Periaattessa Gertnerin temppu perustuu hyvin pitkälle faro sekoituksiin. Tosin esitysvaiheessa niitä tehdään tempussa vähemmän kuin kahdeksan, mutta jotta temppu on esitettävissä uudelleen, temppu vaatii lisää sekoituksia. Tempun lopetus, jossa teksti muuttuu uudestaan on sitten jotain muuta mitä Gertner myös myy.
Alussa myös kirjoitin että faro sekoitus ei ole niin vaikea kun voisi ehkä olettaa. Esimerkiksi Jaana joka on esiintynyt useammallakin kurssin videolla, opetteli faro sekoituksen tekemisen yhdessä illassa pienellä opastuksella. Hän ei siis pysty tekemään sekoituksia samalla nopeudella ja varmuudella kun Gertner tai minä ja esimerkiksi pakan nostaminen tasan keskeltä tuottaa pieniä vaikeuksia, mutta hän saa kortit ujutettua täydellisesti joka toiseen suhteellisen pienellä vaivalla. Tämä ei ole edes kovin harvinaista taikureiden perheenjäsenten kohdalla, sillä olen kuullut useammankin tarinan, jossa vieraileva taikuri on alkanut tekemään temppua taikurin puolisolle tai lapselle ja ensitöikseen hän on pyytänyt tätä sekoittamaan kortit. Puoliso tai lapsi on tehnyt täydellisen faron ja huomannut heti että pakassa on joko yksi kortti liikaa tai liian vähän, koska tämän siis näkee faro sekoituksella ja julistanut sen ääneen, jolloin taikurin pasmat ovat menneet täysin sekaisin koska he ovat salaa palmeeranneet esimerkiksi yhtä korttia sekoituksen ajan.
”Muista että sinä, ei sinun välineesi, saavat aikaan taikuuden”
Harry Blackstone Jr.
FARON käyttäminen tempuissa
Aikakoodit
00:05 Mihin Faroa voi käyttää?
01:40 Faro uhkapelirutiineissa
05:50 Miracle Ace Cutting
Lisää farosta
Temppuja jotka käyttävät faro sekoitusta löytyy taikuuden kirjallisuudesta valtavasti. Suureen osaan niistä riittää yksi tai kaksi sekoitusta, mutta poikkeuksiakin toki löytyy. Mutta pääasiassa se että pystyy tekemään muutaman sekoituksen yleisön edessä ilman isompaa kamppailua riittää hyvin pitkälle. Tässäkin opintokokonaisuudessa on ollut jo alussa temppu, jonka aikana on hyvä harjoitella faroa eli Ken Krenzelin ”Bullet” temppu. Tässä tempussa ei ole väliä onko pakka nostettu täysin keskeltä ja sillä kuinka täydellinen sekoitus on ei myöskään ole merkitystä. Myös yllä olevassa videossa oleva Marlon ”Miracle Ace Cutting” tai ”Estimation Aces” kuten se myös tunnetaan on hyvä temppu harjoitella sekoitusta koska siinäkin riittää että pakan ensimmäiset 10 korttia menevät täydellisesti lomittain. Perus neljän hengen pokerijaossa riittää että 16 korttia sekoittuu täydellisesti.
Mutta on tosiaan olemassa myös lukuisia temppuja joissa vaaditaan että nosto on täydellinen ja sekoitus on täydellinen. Tällaisissa tempuissa on äärimmäisen tärkeää että faro ei näytä tai tunnu liian tarkoituksenmukaiselta tai kontrolloidulta. Varsin usein klassisessa kirjallisuudessa faro opetetaan niin sanotulla alhaalta ylöspäin tekniikalla jossa oikea käsi nostaa pino tuoden sen vasemman käden korttien alle. Minusta tämä on pääsyy miksi faro näyttää luonnottomalta niin monen taikurin käsissä, sillä en ole ikinä nähnyt kenenkään tavallisen ihmisen sekoittavan kortteja näin päin, kun taas videolla esittelemäni tapa jossa oikea käsi nostaa pakan yläosan ylös ja kortit hangataan yhteen on todella tavallinen ainakin Suomessa. Jos sekoitus tuottaa ongelmia niin sen sijaan että niitä yritetään peittää niin aina voi myös kohdistaa huomion siihen. Vanha sanonta kertoo että jos et voi peittää jotain, maalaa se punaiseksi ja kohdista kaikki huomio siihen. Sama pätee siis paikkaansa myös faro sekoituksessa. Voit esimerkiksi avoimesti sanoa että yrität tehdä mahdollisimman tarkan sekoituksen ja jopa näyttää pakan sivua yleisölle sekoituksen jälkeen. Sinun ei tarvitse kertoa että koko pakka menee joka toiseen mutta korostat vain sekoitukset tarkkuutta. Suosittelen silti pyrkimään tilanteeseen jossa tällaiseen ei tarvitse turvautua, mutta aina välissä tulee vastaan pakkoja jotka eivät yksinkertaisesti suostu sekoittumaan kunnolla joka toiseen. Tästä syystä ennen faro temppua onkin äärimmäisen tärkeää testata pakka etukäteen. Tämä on näppärää tehdä juttelun lomassa; annat vain pakalle pari faro sekoitusta testinä. Jos farot eivät tuota ongelmaa, voit siirtyä faro temppuun mutta jos pakka ei tunnu toimivat kunnolla, niin tee jotain joka ei vaadi faroa.
Faroa käytetään todella yleisesti myös pakan järjestämiseen salaa temppuja varten. Yllä oleva Paul Gertnerin temppu ”Unshuffled” perustuu siis täysin faroon, mutta myös edellisellä oppitunnilla ollut Si Stebbins järjestys on äärimmäisen nopea saavuttaa faro sekoituksilla uuden pakan järjestyksestä. Jos teillä on uusi avaamaton pakka, avatkaa se ja poistakaa mainoskortit ja jokerit muuttamatta korttien järjestystä. Sitten levittäkää kortteja kuvapuoli ylöspäin kunnes tulette pata jätkän, rouvan ja kuninkaan kohdalle. Nostakaa nämä kolme korttia pois pakasta ja siirtäkää ne pakan kuvapuolelle. Kääntäkää pakka selkäpuolet ylöspäin ja toistakaa seuraava overhand sekoitus sarja; vedä pakan päältä yksitellen seitsemän korttia ja heitä loput kortit yhtenä niiden päälle. Toista vetämällä kuusi korttia yksitellen vasempaan käteen ja heitä loput päälle. Toista neljällä kortilla, heittäen pakka päälle ja lopuksi vielä yhdeksällä kortilla. Jos nyt teet pakalle kaksi in-faro sekoitusta eli päälimmäinen kortti menee toiseksipäälimmäiseksi, niin pakka menee automaattisesti Si Stebbins järjestykseen. Tämän tekniikan on keksinyt Darwin Ortiz ja se on alunperin julkaistu ”Darwin Ortiz at the Card Table” kirjassa 1988 ja useissa muissa Si Stebbinsiä käsittelevissä lähteissä tuon jälkeen. Sekoitettavien korttien määrä on helppo muistaa jos tuntee yhtään amerikkalaisia urheilusarjoja sillä sieltä löytyy joukkueet ”76ers” ja ”49ers”. Eli 7-6-4-9. Itse muistan tuon lisäksi että isoin numero viimeisenä.
Faro sekoituksen matematiikasta löytyy erinomaiset kappaleet Elmsleyn ”Collected Works” kirjoista sekä Hugard&Brauen ”Expert Card Techniquesta”. Sinänsä tämä menee jo suhteellisen edistyneeksi mutta periaatteessa faro sekoituksilla voi sekoittaa halutun kortin myös mihin tahansa kohtaan pakassa tai jos meillä pitää saada esimerkiksi tiedetty kortti 26. pakan päältä, niin voimme toki sekoittaa sen paikalleen overhand sekoituksilla, mutta 26 kortin sekoittaminen yksitellen herättää jo huomiota. Mutta jos yhdistämme overhand sekoituksen yhteen tai kahteen faro sekoitukseen, on tuo prosessi huomattavasti nopeampi ja käytännössä tavalliselle ihmiselle täysin mahdoton seurata. Faro sekoituksella siis voi tuplata halutun kortin sijainnin pakassa; esimerkiksi jos haluttu kortti on pata ässä ja sekoitamme sen viidenneksi pakan päältä niin in-farolla kortti siirtyy 10. pakan päältä ja out-farolla taas 9. Normaali in-faro siis tuplaa kortin sijainnin ja out-faro tuplaa sen -1. In- ja Out- faro ovat Alex Elmsley keksimiä termejä ja Out-farolla siis tarkoitetaan sekoitusta jossa uloimmat kortit (out) pysyvät paikoillaan ja in-farolla ne menevät sisään (in). Pääasiassa faro-temppujen tekeminen ei kuitenkaan vaadi minkään sortin faron matemaattista ymmärtämistä.
Hyviä temppuja faro sekoituksella löytyy useammasta lähteestä. Nicholas Pierri Argentiinasta on kirjoittanut 2014 kirjan ”Faro Poetry” joka on pääasiassa vain laadukkaita temppuja faro sekoituksella. Myös Alex Elmsleyn ”Collected Works” kirjoissa on paljon temppuja farolla, kuten myös Ed Marlon, Harry Loraynen ja Harry Riserin kirjoissa. Itse tutustuin faroon hyvin pitkälti Martin A. Nashin uhkapelimateriaalin kautta ja myöhemmin Michael Close ”Workers”, sekä Darwin Ortizin kirjoista. Etenkin Ortizin kirjoissa on äärimmäisen kaupallisia ja viihdyttäviä temppuja joiden päämetodi on faro sekoitus. Viimeaikoina etenkin espanjalainen Woody Aragon on julkaissut materiaalia faro sekoituksilla tehtävistä tempuista kuten alla oleva ”Maverick”.