”Huonoin syy tehdä taikuutta on halu osoittaa paremmuuttanne toisille ihmisille”
Roberto Giobbi
Koko pakan valesekoitukset ovat sekoituksia jotka pyrkivät jäljittelemään tai luomaan illuusion koko pakan sekoittamisesta, mutta todellisuudessa yksikään kortti ei vaihda paikkaa vaan koko pakka pysyy järjestyksessä sekoituksien aikana. Tällä oppitunnilla tutustumme koko pakan valesekoituksiin käsissä ja pöydällä. Oppitunnin jälkimmäisellä puoliskolla tutustumme niin sanottuun Si Stebbins korttijärjestykseen jota voimme käyttää valesekoitukset hallittuamme.
overhand
Aikakoodit
00:05 G.W.Hunter False shuffle
06:29 Optical False Shuffle
Historia
G.W. Hunterin valesekoitus on julkaistu Jean Hugardin ”Card Manipulations Vol.3” kirjassa 1934 (s.61). ”Optical False Shufflen” keksijää ei valitettavasti ole pystytty jäljittämään mutta kirjallisessa muodossa se löytyy nopeiten Roberto Giobbin ”Card College Vol.2” kirjasta (s.260).
”Älä juokse jos sinua ei jahdata”
Dai Vernon
Push thru
Aikakoodit
00:05 Johdanto ja perustekniikka
09:03 Push Thru liikkeen harjoittelu
10:20 Strip Out vaihtoehdot
12:35 Benjamin Earl Slow Thru sekoitus
Historia
Push Thru valesekoituksen tekniikka lienee kehitetty korttipöytiä varten. Taikurikirjoissa siitä löytyy mainintoja 1920-luvulta, mutta jo tällöin näistä maininnoista puhutaan ”variaatioina” joka viittaisi siihen, että tekniikkaa on käytetty jo aikaisemmin.
”Jätä yleisöllesi mielikuva että heitä huijasi herrasmies”
Howard Thurston
Zarrow
Aikakoodit
00:05 Johdanto
01:17 Lyhyesti mitä Zarrowssa tapahtuu
01:33 Zarrow sekoituksen tekniikka
07:30 Zarrow sekoituksen haavoittuvuus
08:30 Haavoittuvuuden peittäminen
10:00 Zarrow sekoituksen tekeminen ees-taas liikkeen aikana
10:35 Doug Edwards Zarrow cover
11:25 Koko pakan pitäminen järjestyksessä
12:48 Koko pakan pitäminen järjestyksessä yhdellä sekoituksella
14:13 Zarrow sekoitus Slip Cutilla
13:37 Zarrow sekoitus nostosarjalla
15:20 Zarrow sekoitus keskeltä nostolla
17:25 Lyhyt yhteenveto
Historia
Zarrow sekoitus on nykyään nimetty keksijänsä Herb Zarrown mukaan mutta alunperin se julkaistiin ”The New Phoenix” taikurilehdessä nimellä ”Full Deck Control” heinäkuussa 1957 (No.346 s.210).
Lisää tekniikasta
Muutamat suhteellisen tunnetut taikurit ovat viimeisen vuosikymmenen aikana julkaisseet DVD projekteja Zarrow sekoituksesta. Parhaat ovat ehdottomasti Gary Plants ”On the Zarrow Shuffle” ja Steve Reynolds ”Z”. Kannattaa huomata että molemmat herrat ovat mukauttaneet sekoituksen sopimaan tapaan, jolla he itse sekoittavat tavallisesti kortteja. Esimerkiksi Plantsin sekoitus on lähes näkymätön hänen käsissään, mutta hänen tapansa sekoittaa kortteja ja pitää niistä kiinni suoraan ylhäältä ei esimerkiksi sovellu minun tapaani käsitellä kortteja, mutta tuo tapa tosiaan antaa sekoitukselle huomattavan ylimääräisen suojan. Plantsin sekoituksessa kannattaa myös huomata kuinka ylhäältä se on kuvattu. Zarrow on tosiaan lähes näkymätön ylhäältä joka tapauksessa mutta Plantsin käsissä sekoitus on todella hyvännäköinen myös edestä päin. Reynoldsin sekoitus on suhteellisen lähellä omaa sekoitustani. Molemmista demot alla herrojen itsensä tekemänä.
”Taikuus ei ole temppuja, taikuus on elämäntapa”
Tenkai Ishida
Triumph
Aikakoodit
00:05 Tempun esitys
02:00 Ajatuksia tempun lisäämisestä kurssille
02:55 Tempun selitys
07:20 Tempun alkuperäinen julkaistu tekotapa (ilman Zarrow sekoitusta)
11:40 Versio käsissä Sid Loraynen Slop Shufflella
17:20 Tarinan tärkeys
Historia
Dai Vernonin ”Triumph” julkaistiin ”Stars of Magic” lehdessä 1946. Myöhemmin lehden yksittäiset numerot kasattiin yksiin kansiin kirjaksi. Tempun idea, jossa ylös-alas olevat kortit kääntyvät samaan suuntaan ei kuitenkaan ollut uusi vaan jo 1914 Theodore DeLand julkaisi myyntitempun ”Inverto” jossa ylös-alas olevat kortit käätyivät samaan suuntaan. Tosin DeLandin versio nojasi erikoiskortteihin. Charles Jordan möi temppua ”Reversed Cards” noin 1920 jossa sama efekti saatiin aikaan tavallisilla korteilla, mutta metodi oli silti eri kuin Vernonilla. Jordanin ”Reversed Cards” julkaistiin lopulta Jean Hugardin ”Encyclopedia of Card Tricks” kirjassa 1937 (s.355).
Lisää tempusta
Lukuisat ammattitaikurit ja alan mestarit pitävät Triumphia maailman parhaana korttitemppuna. Minullakin se on vähintään kärki kolmikossa jos ei ihan kärjessä. Tästä syystä olin hieman epävarma pitäisikö minun sisällyttää sitä tähän opintokokonaisuuteen. Tosin, nopea vilkaisu Internetin syövereihin osoitti, että epäröin täysin turhaan ja tempusta löytyy satoja tutoriaaleja ja yllätyksekseni myös suomeksi…
Tosin, Triumph on jälleen temppu jonka voi tehdä kymmenillä eri tavoilla. Minullakin on repertuaarissani puolenkymmentä eri versiota eri tilanteita varten. Noin 15-vuotta sitten kehittelin version joka oli suunniteltu huijaamaan taikureita ja se on ollut YouTubessa yli vuosikymmenen. Tosin myönnän ihan suoraan että tuota videon versiota en alkaisi tavallisille ihmisille tekemään, liikaa työtä saavutettuun etuun nähden niin sanotusti. Mutta noin muuten jos Triumph efektinä kiinnostaa niin suosittelen kaivamaan käsiin sekä Jared Kopfin version ja mahdollisesti Ben Trainin version. Molemmat versiot voi tehdä lainatulla pakalla ja ovat sinänsä teknisesti hyvin lähellä toisiaan. Itse suosin enemmän Jared Kopfin versiota. Mutta tosiaan Vernonin orginaali, Zarrow versio tai Slop shuffle versiokin kantavat kyllä hyvin pitkälle.
Silläkin riskillä, että toistan itseäni, haluan korostaa että se mikä Triumphista tekee yhden maailman parhaista korttitempuista, ei ehkä ole itse temppu, vaikka toki sekin on hyvä, vaan se on tarina. Tarinan täytyy olla uskottava ja se antaa tempulle sen emotionaalisen kontekstin. Aivan liian moni taikuri ei tunnu ymmärtävän tätä ja tekee Triumphia vain temppuna jossa ”sekoitan kortit ylös-alas, nyt ne ovat samaan suuntaan, olette tyhmiä ja minä tiedän jotain mitä te ette! Hah hah haa! Ei, ei, ei ja vielä kerran ei! Sekoitukselle täytyy antaa joku syy, Vernon kertoo tarinaa joka luo konfliktin, tilanteen joka herättää katsojien mielenkiinnon ja he haluavat nähdä kuinka se ratkeaa. Mutta tosiaan kukaan ei pakota käyttämään Vernonin tarinaa, kortit saattoi sekoittaa kuka tahansa, pikkuveli, oma lapsi, kateellinen kaveri jne. Tai sitten ne tippuivat lattialle tärkeällä hetkellä? Pääasia on että teillä on jokin syy sekoittaa kortit ylös-alas ja tuo syy on suhteellisen uskottava.
”Ei ole mitään pahempaa kuin hyvä taikuus väärällä hetkellä”
David Roth
Si Stebbins
Si Stebbins Stack on pelikorttien järjestys joka julkaistiin englanniksi William Coffrinin (taiteilijanimi Si Stebbins) toimesta 1898 kirjassa ”Si Stebbins Card Tricks and the Way He Performs Them”. 1935 Coffrin myönsi oppineensa stackin espanjalaiselta tai syyrialaiselta taikuri Salem Cidiltä. Hieman vastaavia stackeja löytyy kuitenkin jo 1500-1600 luvun kirjallisuudesta.
Yleensä Si Stebbin järjestys kuvataan jopa aloittelijoille suunnatussa taikurikirjallisuudessa, mutta minusta henkilökohtaisesti se vaatii valesekoituksen tai pari, jotta se pääsee todella oikeuksiinsa. Siksi sijoitan järjestyksen käsittelemisen vasta näin loppuun. Tosin, on huomion arvoista että Stebbinsiä voi nostaa rajattomasti, ilman että se aiheuttaa mitään ongelmia tempuissa. Tämä on yksi järjestyksen nerokkaampia ominaisuuksia. Alunperin Si Stebbinsin piti olla kokonaan oma oppituntinsa mutta en ehtinyt kuvata ja editoida siitä videoita ja se sopii erinomaisesti yhteen valesekoituksien kanssa.
Stackilla taikuudessa tarkoitetaan ennalta määriteltyä korttien järjestystä. Si Stebbins stack on niin sanottu koko pakan järjestys, jossa edellinen kortti kertoo aina seuraavan kortin arvon.
Tällaista järjestystä sanotaan sykliseksi järjestykseksi koska sen alkukohdalla tai loppupäällä ei ole merkitystä. Hieman vastaava järjestys samalta aikakaudelta on niin sanottu ”Eight Kings Stack”.
Si Stebbin järjestys on matemaattinen ja kortin arvo nousee aina kolmella (+3) kortista seuraavaan siirryttäessä. Esimerkiksi
6-9-Q-2-5-8-J-Ässä-4-7-10-K-3-6… jne. Tämä jatkuu koko pakan läpi kuten kuvassa näkyy. Maat kiertävät niin sanotussa CHaSeD järjestyksessä, eli CLUBS, HEARTS, SPADES, DIAMONDS. Suomeksi siis RHPR: Risti->Hertta-> Pata->Ruutu
Jos taikuri siis muistaa nämä kaksi asiaa, arvo nousee +3 ja maat kiertävät risti-hertta-pata-ruutu järjestyksessä, niin taikuri tietää aina pakan seuraavat kortit kun hän näkee joko päälimmäisen tai pohjimmaisen kortin. Pakka näyttää pikaisella vilkaisulla olevan täysin sekaisin joten järjestyksellä voidaan saavuttaa lukuisia täysin mahdottomalta tuntuvia taikatemppuja. Pääasiassa pakka laitetaan järjestykseen kotona etukäteen, mutta taikureilla on myös joitain tapoja järjestää pakka esimerkiksi uuden pakan järjestyksestä muutamalla sekoituksella. Yhden näistä tavoista esittelen Faro sekoituksien yhteydessä. Seuraavaksi kuitenkin muutamia esimerkki temppuja mitä järjestyksellä voi tehdä.
Jokeri tietää
Taikuri esittelee pakassa olevan jokerin jolla on taipumus juoruilla. Se otetaan pois pakasta ja taikuri sekoittaa pakan ja antaa katsojan nostaa sitä. Katsoja ottaa joko pakan päälimmäisen tai pohjimmaisen kortin ja laittaa sen katsomatta taskuunsa. Taikuri pyytää katsojaa myös laittamaan jokerin samaan taskuun valitun kortin kanssa hetkeksi. Hetken päästä taikuri pyytää katsojaa ottamaan vain jokerin ulos ja jokeri kuiskaa taikurille taskussa olevan kortin.
Koko jokeri on täyttä bluffia ja presentaatiota. Taikuri vain kurkkaa pakan pohjimmaisen kortin sen jälkeen kun kortti on laitettu taskuun. Pohjimmainen kortti kertoo taskussa olevan kortin; arvo +3 ja risti-hertta-pata-ruutu maista seuraava.
Kortti eri suuntaan
Katsoja ottaa kortit taikurin sekoituksen jälkeen. Taikuri pyytää katsojaa nostamaan pakan muutaman kerran jotta taikuri näkee että katsoja osaa tehdä suoria nostoja. Tämän jälkeen taikuri pyytää katsojaa ottamaan pakan pöydän alle ja jatkamaan nostelua, katsoja saa pysähtyä koska tahansa. Nyt taikuri pyytää katsojaa ottamaan joko päälimmäisen tai pohjimmaisen kortin ja laittamaan sen pöydän alla pakassa eri suuntaan ja tuomaan sitten pakan pois pöydän alta. Kurkkaamalla pohjimmaisen kortin, taikuri tietää mikä kortti on pakan välissä eri suuntaan.
Mentaalipokeri
Katsoja nostaa taikurin sekoittamaa pakkaa ja kun hän on tyytyväinen, hän jakaa itselleen viiden kortin pokerikäden. Loppu pakka laitetaan syrjään. Katsoja sekoittaa pokerikätensä ja levittää ne niin että vain hän itse näkee kortit. Taikuri kertoo yksi kerralla kaikki kortit katsojan pokerikädessä. Jälleen taikurille riittää pakan pohjimmaisen kortin kurkkaaminen. Taikuri luettelee kurkatun kortin jälkeiset viisi korttia lisäämällä aina kortin arvoon +3 ja nimeämällä maan risti-hertta-pata-ruutu järjestyksen mukaan.
Uhkapelurin haave
Taikuri jakaa pakasta neljä toinen toistaan suurempaa värisuoraa saaden itse korkeimman värisuoran! Si Stebbins järjestys mahdollistaa tämän automaattisesti. Valesekoituksien ja katsojan tekemien nostojen jälkeen esittele kortteja kuvapuoli ylöspäin, korostaen kuinka sekaisin pakka näyttää olevan. Samalla nostat pakan minkä tahansa kakkosen kohdalta niin että kakkonen tulee siis pakan pohjalle. Nyt jos jaat neljälle hengelle pokerikäden, joissa jokaisessa on viisi korttia, saa jokainen pelaaja värisuoran ja viimeinen neljäs pelaaja korkeimman. Tämä toimii automaattisesti niin kauan kun pakan pohjalla on mikä tahansa kakkonen.
SINUN KORTTI ON…
Katsoja nostaa pakkaa pöydän alla ja kun hän on tyytyväinen, hän ottaa joko päälimmäisen tai pohjimmaisen kortin ja laittaa sen katsomatta taskuunsa. Taikuri ottaa kortit joko selkänsä taakse tai pöydän alla eli taikuri ei edes näe kortteja. Taikuri selittää että hän ei voi löytää katsojan korttia koska se ei ole enää pakassa, mutta hän voi selvittää sen arvon näkemättä edes kortteja. Taikuri kertoo että hakee pakasta kaksi korttia, toinen kertoo katsojan taskussa olevan kortin maan ja toinen arvon. Selkänsä takaa/pöydän alta taikuri tuo kaksi korttia, siis näkemättä missään vaiheessa pakkaa. Ne todella kertovat katsojan taskussa olevan kortin arvon ja maan!
Jälleen tämä on jotain jonka Si Stebbins järjestys mahdollistaa automaattisesti. Kun katsoja on ottanut kortin päältä tai pohjalta ja saat kortit niin laske pakan päältä neljänteen korttiin, työnnä se out jog asentoon ja jatka laskemista myös 13. korttiin. Haet siis pöydän alla pakasta 4. ja 13. kortin, järjestyksestä johtuen 4. kortti on aina samaa maata kun katsojan taskussa oleva kortti ja 13. kortti saman arvoinen.
Tavataan pois
Katsoja nostaa pakkaa ja ottaa päälimmäisen tai pohjimmaisen kortin katsomatta taskuunsa tai laittaa esimerkiksi korttikoteloon. Taikuri ottaa loput kortit ja kertoo että ne tulevat kertomaan kaiken oleellisen valitusta kortista. Taikuri tavaa ”väri” ja viimeisen kirjaimen kohdalla oleva kortti on saman värinen kuin syrjässä oleva kortti. Taikuri tavaa ”maa” ja seuraava kortti on samaa maata. Taikuri tavaa ”arvo” ja seuraava kortti on saman arvoinen. Kortti paljastetaan ja tavatut kortit todella paljastavat sen.
Halutessaan taikuri voi vielä mennä askeleen pidemmälle ja hän kerää jo tavatut kortit pois jättäen kuitekin viimeisen kortin, eli samaa arvoa olleen syrjään. Seuraavaksi taikuri tavaa ”saman arvoinen” kortti per kirjain ja viimeinen kortti käännetään ympäri joka paljastaa kortin joka on saman värinen ja arvoinen kun taskussa ollut kortti. Lopuksi vielä taikuri tavaa ”uupuva kortti” ja kääntää seuraavan kortin ympäri löytäen neljännen samaa arvoa olevan kortin pakasta.
Jälleen, temppu toimii täysin automaattisesti kiitos Si Stebbins järjestyksen. Ainut mitä taikurin täytyy muistaa on tavaus järjestys ja osuuko haluttu kortti viimeisen kirjaimen kohdalla tavattavaan korttiin vai sen jälkeiseen korttiin. Jos tästä ei tehdä isoa numeroa niin tämä menee tavallisilta katsojilta täysin ohi. Pääsääntöisesti en ole kyllä käyttänyt tempusta kuin ensimmäisiä kolmea vaihetta ja olen jättänyt tavaamnatta ”saman arvoinen” ja ”uupuva kortti”. Ne ehkä aavistuksen liikaa korostavat mahdollisuutta että pakka oli järjestyksessä.
Historia
”Jokeri tietää”, ”Mentaalipokeri”, ”Kortti eri suuntaan” ja ”Uhkapelurin haave” ovat kaikki Frank Garcian ja George Schindlerin ”Magic with Cards” 1975 kirjasta. ”Sinun kortti on…” tempun keksin itse koettaessani keksiä Juan Tamarizin esittämään temppuun metodia. Samalla tulin kuitenkin vahingossa uudelleen keksineeksi Orville Meyerin tempun ”Your Card”. Temppu on julkaistu Jean Hugardin ”Encyclopedia of Card Tricks” kirjassa 1937. ”Tavataan pois” on myös oma temppuni, mutta Allan Slaight ja Steve Beam ovat julkaisseet hyvin samankaltaisen tavaustempun ”Steppin Out” englanniksi Steve Beamin ”Semiautomatic Card Tricks vol.3” kirjassa 2000 (s.140).
”Niille jotka uskovat, selitys ei ole tarpeellista. Ne jotka eivät usko, mikään selitys ei ole riittävä”
Joseph Dunninger